Az oldal alapvetően 1024*768-as méretre van
készítve!
Egyes népcsoportok, bárhogy
is nevezték őket, szkítának, avarnak, magyarnak, teljesen egységesnek
tarthatták magukat, az íjakon ez ugyanis nagyon jól látható
“Minden íj abszolút
tökéletes a maga nemében”
Bevallom, nem ment könnyen.
Egyszerűen féltem, ugyanis azt hallottam, nagy erőt igényel egy íj kifeszítése.
“Bal kezemmel megmarkolom, épp a közepe táján. Jobb kezem mutató- és középső
ujjának végét begörbítem, úgy fogom meg a nyílvessző végét és az ínt. Laza a
csukló!” – Grózer Csaba már másodszor magyarázza el.
Jó, jó, mormogom magamban,
cammogó agyamnak időre van szüksége ilyen bonyolult mozdulathoz. Minden izmom
megfeszül. Huss, és a nyílvessző a következő pillanatban a szénakazalba
fúródik.
Nem is olyan nehéz. És
éppen csak negyven centivel a céltábla mellé lőttem.
“A legősibb íjtípus, ami szaruból,
fából és ínból volt összeállítva, a szkíta íj volt. Ezt sikerült újra
megalkottuk. Annak ellenére, hogy nagyon régi íjtípus, fizikai tulajdonságait
tekintve az egyik legjobb” – magyarázza már odabent, saját lakásában
berendezett “íjmúzeumban” Grózer Csaba feketeerdei íjkészítő. A szkíta íjak
után a hun és asszír íjakat mutat. Minden szavában hallom a szakértelmet. “A
hun íjakon látszik, hogy eléggé aszimmetrikusak. Az alsó vége az íjnak nagyobb,
mint a felső. Ezáltal a lovon sokkal kezelhetőbb volt a viszonylag nagyobb
méretű íj.” Számomra ugyan szinte minden íj egyforma, puhatolózó kérdéseket
teszek fel, felkészületlenségemet palástolandó. “Mikortól meddig volt
használatban? Egyáltalán mondhatjuk-e azt, hogy egy íjtípus megjelent, aztán
elenyészett?” A válasz gyors és pontos: “A hun íj a 3-4. század fordulójában
elkezdett kialakulni és egészen a hetedik századig használatban maradt, sőt
több lovas nép, de gyalogos íjászok is átvették ezeket a hunnak nevezett
íjakat, Koreától Perzsiáig. A római hadseregben is voltak ilyen típusok. Abban
a korban ez egy nagyszerű fegyvernek számított, és egy érdekes megoldás volt,
hogy a viszonylag rövid, csavarodott szürkemarha-szarvakat is fel tudták
használni, mégpedig kis csíkokat. Az avarnak nevezett népcsoportok több
hullámban érkeztek be ide a Kárpát-medencébe. Nagyon valószínű, hogy az innen
elvándorolt hun népek jöttek vissza több hullámban. Bárki láthatja, hogy az
avar íj ugyanaz, mint a hun íj vagy mint a szkíta íj. Csak épp az idők változtak,
és a mesteremberek is máshogy szerkesztették meg, mindig az adott alapanyaghoz
alkalmazkodtak. Magyar íjból van itt a legnagyobb választék. Érdekes formájú a
középkori magyar íj. Eladhatósági szempontból kialakítottunk többfélét, vannak
itt dekorált magyar íjak, domborított motívumokkal, griffes motívumokkal,
fűzött íjak, székely faragással. Vagy nyersbőrrel bevonva, életfa motívumokkal.
A vége is teljes egészében szarulemez. Megrendelésre szeretek dolgozni,
megtehetném azt, hogy ráállok egy nagyobb darabszámra, mert az igény rendkívül
nagy, de az az igazság, hogy inkább megkérjük a vevőt, várjon egy kicsit. Ennek
a munkának meg kell adni a módját. Egyszerűen nem szabad elkapkodni, mert az a
minőség rovására megy. Még így is vannak gondjaink, több száz íjból van egy,
ami nem sikerült, de ezt a hibaarányt még lejjebb szeretnénk szorítani. A
magyar íjakban ugyanúgy, mint a hun íjban, a belső réteg szürkemarha szaru, és
ebben a korban érdekes módon hosszabbak voltak a szürkemarha tülkei, és ezt ki
is használták, nem volt szükség annyira hosszú, merev végekre. Itt már komoly
felszerelés volt a lovon, például kengyel, a harcos, ha kellett, fel tudott
emelkedni.
“Volt tipikus magyar íj, amely csak a
mi népünkre volt jellemző?” – kérdezem, hátha még jobban hozzájárulhatok nemzeti
büszkeségemhez.
“A nyolcadik században egy
forma vált divatossá, mindig arra törekedtek, hogy minél egyszerűbben oldjanak
meg valamit. Ez akkor a nyergekhez, a felszereléshez tökéletesen passzolt. Nem
kizárt, hogy használhattak vagy ismertek más formákat, biztosan kísérleteztek
vele. Fontos dolog, hogy az íjból milyen maximális teljesítményt tudok kihozni.
És az is fontos, hogy egy adott húzóerőnél melyik viszi messzebb a nyílvesszőt,
vagy melyiknél nagyobb a nyílvessző sebessége. Éppen most jelent meg külföldön
egy cikk, egy amerikai professzor szerint a mi szkíta íjainkkal pontosabban
lehet lőni, mint egy angol hosszúíjjal, és a belőle kilőtt nyílvessző sebessége
is nagyobb. Én ezeket tesztelt íjakat már modern anyagokból állítottam elő, és
az ő hosszú íja is modern anyagokból készült. Viszont én csinálok szaruból,
fából, ínból íjat, és hogyha ezt összehasonlítjuk egy csak fából készült hosszú
íjjal, akkor már lényegesebb a különbség a hun vagy a magyar íjak javára. Ez
azt jelenti, hogy ha a legjobb fából, tiszafából, narancsfából, eperfából
megcsinálnak egy-egy nyolcvan centi hosszú faíjat, akkor rendszeresen használva
egy-másfél év alatt elfárad az anyag és eltörik. Én egy íjkészítőtől tudom,
hogy neki egyetlenegy íja volt, ami hét évig bírta, általában egy-másfél év
alatt eltörnek. Régen, ha egy harcos használt egy ilyen faíjat, másfél év alatt
négy darabot is “elfogyasztott”. Ezzel szemben egy magyar íj belső része
szürkemarha szaru, ami a fánál sokkal szívósabb és rugalmasabb, van egy fa
váza, ami szét van fűrészelve fecskefark alakban, és egy lágy ragasztóval újra
össze van ragasztva, hogy játszani tudjon a hajlítás során. A külső rétege
pedig ín, amit öt rétegben kell ráhordani egy hónapos különbséggel, és ami most
jön, és a legfontosabb, hogy a viza a tokhal úszóhólyagjából készül megfelelő
módon az enyv. Ez azért fontos, mert lehetne csinálni bőrökből, csontokból,
csak annak az a baja, hogy négy-öt év alatt elkezd fáradni és repedezni, és a
hőállósága sem olyan jó. A halenyv halmazállapota is más, olyan, mint a víz.
Tehát vagy szilárd, vagy folyékony, nincs kocsonyás, géles állapota, ezért
nagyon finoman lehet vele dolgozni. A másik nagyon fontos tulajdonsága, hogy
háromszáz év múlva sem öregedik el, ezért az oroszok arra használják, hogy a
legértékesebb festményeket impregnálják vele. Mindenféle természetes lakknál
jobb, mert nem öregszik, szinte mindent kibír. Kemény, jó kötésű ragasztó.
Ebben voltak beleáztatva az ínrostok, és rázsugorítva a fának a külső rétegére,
ez a három anyag olyan törhetetlen íjkarokat ad, hogy van egy íjgyűjtőnél egy
majdnem háromszáz éves török íj, és a mai napig tudja használni. Ezeket az
íjakat biztos, hogy az élete végéig tudta használni a harcos. Egy sima fából
készült íjjal szemben – ha mindkettő egy kilencven-száz fontos húzóerejű, ami
elég sok – akkor érdekes módon ezt a rövidebb íjat kellemesebben lehetett
kifeszíteni. Nem keményedett annyira érzés, nem fájt az ember ujja, a
lapockacsontja nem deformálódott. Viszont ha egy ugyanilyen száz fontos hosszúíjat
használtak, a harcosok csontvázán lehetett látni, hogy megváltozott a
lapockája, annyira erős megterhelést kellett elviselnie. Egy ilyen faíjjal el
lehet lőni száznyolcvan méterre, egy hasonló húzóerejű magyar íjjal el tudok
lőni akár 290 méterre is. Viszont ha még egy nagyobb húzóerejű íjat nézünk, a
különbség még számottevőbb.”
“Van itt egy érdekes, piros íj is. Ezt
hol használták?”
“Ez egy kínai íj. A kínaiak is
a nomádoktól vették át az íjak szerkezetét, csak mivel nem volt azon a vidéken
viza, ők bőrenyvet használtak. Persze nem tudták azokat a titkokat, hogy lehet
a fát úgy megmunkálni, hogy ne törjön el, ezért az egész íjat hosszabbra
csinálták meg, hasonló elv szerint. Ennek viszont az a hátránya, hogy nagyon
könnyen ki tud csavarodni, és négy-öt év alatt elkezd fáradni, egyszerűen
rossza a hatásfoka. Körül szokták csavarni ínnal, hogy ne menjen tönkre idő
előtt. Ez itt pedig egy török íj. Érdekessége látszik, hogy cé betűbe hajló,
ebből az állapotából kell visszahajlítani. Ezek itt a perzsa íjak, ezek meg a
krími tatár íjak. Az az érdekessége, ha megnézzük a krími tatár íjat, meg a
legelsőt, az ősi szkíta íjat, látni lehet rajta, hogy szinte ugyanaz. Igazából
ennek az a jelentősége, hogy a török íj, vagy a krími tatár íj nem más, mint az
ősi szkíta íjnak egyenes ági leszármazottja. Ugyanis a fő központi területe a
szkíta népeknek a Krím-félsziget környékén volt, és több hullámban egyes
törzsek elvándoroltak keletre, más népek, mondjuk a kínaiak hunoknak nevezik,
de hát ugyanolyan szkíta népek voltak, és később a hun népeknek nevezett nomád
népek jöttek a Kárpát-medencébe. Igazából már előttük is voltak itt szkíta
vezéri sírok és egyéb szakrális helyek a Pilisben, ugyanoda jöttek vissza
hunokként. Egyes népcsoportok viszont nem vándoroltak tovább, mondhatni a
Krím-félsziget környékén maradtak, ők megőrizték a legősibb szkíta íjnak a
formáit, illetve átmentették a krími tatár, cserkesz íjakba. Amikor a törökök
bementek a mai Törökország területére, a Krím környékéről vitték be ezt a
szerkezetű íjat, tehát ebből alakították ki a maguk típusát.”
“Lehet-e az íjak formáiból
következtetni bizonyos népek korábbi szálláshelyére vagy eredetére?” – kényes kérdés, de megkockáztatom.
“Igen, ez egy nagyon érdekes dolog.
Minden íjat természetes anyagokból készítek, addig kutatom, addig nézem, amíg
utána nem járok bizonyos dolgoknak, amik hitelesek, olyan helyekre utazom, ahol
egy az egyben meg lehet találni egy hun vagy egy szkíta íjat, nem nyugszom,
amíg az eredeti típusra rá nem találok a múzeumban. Ahogy az ember belemélyed
ebbe a dologba, apró dolgokból is óriási következtetéseket tud levonni. Csak
azt tudom mondani, hogy ez az összes szaruíj egy. Vagy legalábbis az biztos,
hogy egy tőről fakad. És az is biztos, hogy ezek a népcsoportok, bárhogy is
nevezték őket, szkítának, avarnak, magyarnak, teljes tudatazonosság lehetett
közöttük, teljesen egységesnek tarthatták magukat. Az íjakon ez ugyanis nagyon
jól látható. Ha más alapanyagokhoz jutottak hozzá, annak a tájegységnek
megfelelően alkalmazkodtak az íjkészítésben is. De az alapvető arányok és a
szerkesztési elvek az összes íjtípusban valahol nagyon azonosak. És számomra
ezt azt sugallja, hogy ezek a népek teljesen egységesek voltak, akárhol is
éltek, akárhogy is változtak az idők. Az is erre mutat, hogy ugyanott vannak
szkíta, avar hun és később magyar vezéri sírok, mert ők tudatosan keresték
ezeket a szakrális helyeket. Valószínűleg ha egy helyre temetkeztek, az ősi
tudat is közrejátszott ebben.”
A sarokban észreveszem
gyerekkorom egyik áhított játékszerét, a nyílpuskát. Grózer Csaba már meséli is
a történetét: “Igazából a középkorban vált divatossá, ám tudni kell róla, hogy
már régebben, talán több száz évvel azelőtt is ismerték a számszeríjakat.
Igazából a keleti világban találták fel egymástól függetlenül több helyen is.
Kezdetben fából, vagy egymáshoz illesztett szarulemezekből állt az egész
szerkezet, és ezt nagyon egyszerű szerkezetű elsütővel látták el. A legelsőket
még kézzel fel lehetett húzni, a középkorban vált divatossá, hogy ilyen nagyon
erős íveket, amiket később már nem fából, hanem acéllemezből csináltak,
tekervényekkel ajzották fel. Kevesen tudják tehát, hogy ősi szerkezetről van
szó. Magyarországon is szerkesztettek számszeríjakat, élére állított
szarulemezeket ragasztottak egymáshoz, arra egy vékony falemezt helyeztek, az
egészet körülbandázsolták ínnal. Képzeljenek el egy hatszor hat centi vastag és
nyolcvan centiméter hosszú íjkart, ami előre hajlott, és onnan kellett az
egészet visszahajlítani. A lényeg az, hogy borzasztó erőt lehetett benne
tárolni, ha összehasonlítjuk az acélból készültekkel, az acéllemez ugyanis már
három centiméter vastagságnál törik. Ezért van, hogy a legerősebb acél
számszeríjjal el lehet lőni maximum négyszáz méterre, egy hasonló méretű
szaruívű számszeríjjal – a magyar múzeumokban többet is látni lehet – már
nyolcszáz méterre is. Mivel borzasztó sok szaruanyag kellett hozzá, nem
akármilyen munkát igényelt, ezért az acél győzött, kiszorította a szarut. Meg
persze nyugaton nem volt, aki ezt megcsinálja. Spanyolországban és
Franciaországban is próbálkoztak, fogságba ejtett keleti íjkészítők
segítségével, ám amikor ők meghaltak, a titkot is magukkal vitték.
Mi most már négyféle
technológiával dolgozunk. Hogy az ember ebből meg tudjon élni, szükség volt
modern anyagokra is, olcsó íjak előállítására, és hogy az ember alkalmazottakat
tanítson be. Persze továbbra is készítünk eredeti anyagból, vagy
bivalyszaruból, vagy szürkemarha szarvából. Ez utóbbi módszerrel körülbelül egy
évig tart. Vagy még tovább. Igazából eltarthatna tovább is, igazából a
nagyolást modern gépekkel oldjuk meg, de az enyv elkészítését, az inak
rárakását csak kézimunkával lehet elvégezni. A száradási idő miatt tart el egy
évig. A modernebb íjakat sem lehet sokkal gyorsabban elkészíteni, mert itt is
figyelembe kell venni a száradási folyamatokat. Persze elő lehetne állítani két
hét alatt is, de inkább minden alapanyagot pihentetünk, s így öt-hat hét alatt
készült el. Tíz-tizenkét évvel ezelőtt nagyon nehéz volt eladni az első íjakat,
ugyanis nem volt igazából ismertek, meg az egész távol állt az emberektől. De
én is meg más íjkészítők is, elkezdtek ezzel olyan szinten foglalkozni, hogy az
embereket egyre inkább elkezdte érdekelni. Most már a vevőkör egyik része
kifejezetten szakemberekből, tehát íjászokból áll, viszont a nagyobbik része
érdekes módon laikusokból, tehát olyan emberekből, akik a sporteszközön vagy
fegyveren kívül egy kicsit mást is éreznek benne. Vagy csak pusztán
hagyományőrzésből vásárolják, vagy a magyarságtudatot akarják megőrizni. Annak
örülök a legjobban, hogy ez nem csak egyszerűen egy nemzeti szimbólum, hanem
ugyanúgy, ahogy engem érdekel, milyen volt egy indián vagy egy japán íj,
ugyanúgy érdekelhet egy külföldit is, milyen lehetett a magyar. Azt tartom,
hogy minden íj tökéletes a maga nemében. A magyarok biztos, hogy nem voltak
barbárok, de ugyanígy nem voltak különbek más nemzetektől sem. Fontos, hogy
minden nép őrizze a saját hagyományait, de legyen benne annyi érdeklődés, hogy
megismerje a másik népek hagyományait és tartsa őket tiszteletben.”
A cikk megjelent eredetileg a
Szlovákiai Új Szó honlapján. (link lásd alább.)
SZABÓ GERGELY
http://www.ujszo.com/clanok.asp?vyd=20030531&cl=59593